În fiecare an, la 9 octombrie, este marcată Ziua mondială a poştei, dată la care, în 1874, a fost înfiinţată Uniunea Generală a Poştelor, prin semnarea Tratatului de la Berna (Elveţia). Ziua mondială a poştei a fost stabilită de Congresul Uniunii Poştale Universale (UPU), desfăşurat la Tokyo, în Japonia, în 1969, potrivit site-ului www.upu.int.
Scopul marcării acestei zile este de a conştientiza rolul sectorului poştal în viaţa oamenilor şi a societăţilor de afaceri, contribuţia sa la dezvoltarea socială şi economică a ţărilor. De asemenea, are menirea să încurajeze statele membre ale Uniunii Poştale Universale să întreprindă programe prin care să transmită mesajele lor şi să facă cunoscute activităţile proprii în rândul publicului şi a mass-media la nivel naţional.
În acest an, tema Zilei mondiale a poştei este: „Împreună pentru încredere: Colaborând pentru un viitor sigur şi conectat” („Together for Trust: Collaborating for a safe and connected future”). Oficiile poştale joacă un rol crucial în promovarea comunităţilor coezive, incluzive şi conectate, menţionează site-ul ONU, www.un.org. În prezent, la peste cinci milioane de angajaţi poştali le sunt încredinţate o varietate de articole esenţiale şi personale, de la mesaje, cadouri şi bunuri, la bani şi medicamente.
Tema din acest an îndeamnă guvernele şi serviciile lor poştale să sprijine dezvoltarea unui teritoriu poştal unic digital, care completează reţeaua fizică extinsă dezvoltată de-a lungul secolelor. De asemenea, este adresată o invitaţie tuturor de a colabora cu Uniunea Poştală Universală pentru ca oamenii de oriunde să nu caute mai departe de oficiul poştal local pentru a avea acces la economia digitală.
În mesajul de Ziua mondială a poştei din 2023, directorul general al UPU, Masahiko Metoki, precizează că oficiile poştale oferă acces la servicii vitale de comunicare, comerciale, sociale, financiare şi digitale şi sunt adesea singurul furnizor de servicii publice din regiunile îndepărtate. „De-a lungul istoriei, lucrătorii poştali au fost printre cei mai prietenoşi, salutând oamenii la uşile lor în fiecare zi şi construind încredere în comunităţi de-a lungul generaţiilor. Fundamentul succesului poştaşului ca furnizor de servicii constă în încrederea pe care a câştigat-o de la oamenii din întreaga lume”, spune oficialul UPU. El crede că prin conectarea reţelei poştale fizice expansive la sfera digitală, oficiile poştale se pot angaja într-o transformare digitală importantă pentru a oferi servicii online sigure în cea de-a patra revoluţie industrială.
UPU a fost un partener dedicat în construirea unei reţele globale sigure şi conectate, care deserveşte aproape opt miliarde de oameni în fiecare zi cu servicii moderne şi sigure şi este o parte cheie a acestei transformări. Cu toate acestea, aproape 100.000 din cele 650.000 de oficii poştale din lume nu au o infrastructură adecvată de internet, limitând serviciile pe care le pot furniza prin canale digitale. Aceasta înseamnă că 100.000 de comunităţi ratează o gamă largă de servicii digitale, financiare şi de incluziune socială pe care aceste oficii le-ar putea oferi. Masahiko Metoki susţine că ar trebui ca toţi cetăţenii şi întreprinderile să aibă acces la întreaga gamă de beneficii oferite de economia digitală. Prin iniţiativa connect.post, UPU şi-a stabilit un obiectiv ambiţios: fiecare oficiu poştal să aibă acces suficient la internet până în 2030, pentru a spori incluziunea digitală a comunităţilor pe care le deserveşte, cu instrumente de ultimă generaţie şi la preţuri accesibile.
În fiecare an, peste 150 de ţări sărbătoresc Ziua Mondială a Poştei într-o varietate de moduri. Ţările membre ale UPU sunt încurajate să organizeze propriile activităţi naţionale pentru a sărbători Ziua mondială a poştei: de la introducerea sau promovarea de noi produse şi servicii poştale, la zile libere în oficiile poştale, centrele de sortare sau muzeele poştale. Administraţiile poştale lansează emisiuni filatelice dedicate acestei zile aniversare sau noi servicii poştale, organizează festivităţi şi evenimente speciale, conferinţe şi seminarii cu specific poştal şi filatelic. Alte activităţi includ postarea de afişe în oficiile poştale şi în alte locuri publice, organizarea de zile ale porţilor deschise la oficii poştale şi muzee poştale, precum şi activităţi recreative culturale, sportive etc. Multe administraţii poştale emit suveniruri speciale, cum ar fi tricouri sau insigne. În anumite ţări, Ziua Mondială a Poştei este marcată ca o sărbătoare a muncii.
Mesajele transmise de Uniunea Poştală Universală pentru serviciile poştale din întreaga lume sunt diversificarea produselor şi a serviciilor lor, pentru a satisface mai bine nevoile clienţilor, pentru fiabilitate, creşterea vitezei de operare şi sporirea securităţii.
Uniunea Generală a Poştelor a devenit, în 1878, Uniunea Poştală Universală. Din 1947, UPU este instituţie specializată a ONU, cu sediul la Berna. România este membru fondator alături de alte 21 de state. În prezent, Uniunea Poştală Universală are afiliate administraţii poştale din 192 de ţări, potrivit site-ului UPU, www.upu.int.
* * *
Un studiu realizat de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), dat publicităţii la 18 noiembrie 2022, arată că aproape o treime dintre utilizatorii de servicii poştale au mers într-un oficiu poştal, în ultimele 12 luni, pentru a ridica colete şi au aşteptat, în medie, circa 13 minute pentru a intra în posesia lor. În acest context, 80% dintre respondenţi au afirmat că doresc să primească în sisteme automate coletele oricărui furnizor poştal. Cu toate acestea, circa o treime dintre românii care apelează la serviciile poştale susţin că au ridicat colete din sistemele automate, acestea fiind apreciate în principal pentru rapiditate, proximitate şi disponibilitate. Conform cercetării, majoritatea utilizatorilor de servicii poştale sunt destinatarii trimiterilor, în timp ce şase din zece (62%) persoane susţin că nu au expediat nicio scrisoare, felicitare sau document, în ultimele 12 luni, 59% că nu au expediat niciun colet, însă 81% au primit colete şi 57% au primit scrisori, vederi sau felicitări.
Datele centralizate de ANCOM relevă faptul că expedierea de scrisori, vederi sau felicitări a fost înlocuită cu utilizarea serviciilor de comunicaţii electronice şi/sau servicii digitale: mesajele SMS/instant sunt cel mai popular înlocuitor (68%), urmate de e-mail (43%), apeluri telefonice şi platformele de socializare online. Potrivit sursei citate, 73% dintre utilizatorii de servicii poştale au realizat cumpărături online, în ultimul an, peste 40% dintre aceştia cu frecvenţă lunară sau chiar săptămânală. În astfel de situaţii, viteza de livrare este considerată a fi foarte importantă de către opt din zece respondenţi.
În ceea ce priveşte duratele de livrare şi preţurile practicate pe segmentul poştal, peste 40% din totalul celor chestionaţi cred că scrisorile şi coletele ajung la destinatari în aproximativ 3-4 zile, fără diferenţe semnificative între urban şi rural. Deşi timpul de livrare este important pentru majoritatea utilizatorilor, totuşi în schimbul unor costuri de livrare mai mici (24%) sau chiar gratuit (30%), respondenţii ar prefera o livrare mai lentă a coletelor.
Text preluat : www.agerpres.ro
Sursa foto : www.agerpres.ro